About Me

My photo
was born on 1992*a year older every august 13*born and grow up at kuala lumpur*lovelife at princess's lake town:) *i'm juz a simple gurl*not perfect,not pretty*sometimes become lazy,crazy,noty and ect :)*lurve family and fren specially the person that important in my life*

Followers

message :)

Follow by Email

Zulaikha. Powered by Blogger.

Tuesday, 6 December 2011

Persoalan Hidup Seorang Manusia ; KENAPA?

KENAPA AKU DIUJI?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah s.w.t. mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al-Ankabut : 2 – 3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM – IDAMKAN?
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah s.w.t. mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”  (Surah Al–Baqarah : 216)

KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?
“Allah s.w.t. tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
(Surah Al-Baqarah : 286)

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kaamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Imran : 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh,di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah s.w.t. supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah Al-Imran : 200)
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah s.w.t. ) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Surah Al-Baqarah : 45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allah s.w.t. telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah At-Taubah : 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
“Cukuplah Allah s.w.t. bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” (Surah At-Taubah : 129)

ARGHHH AKU TAK TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!
“Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah s.w.t.  Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah s.w.t. melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf : 12)


Sekiranya Allah s.w.t. MENGUJI kita…,
Ini bermakna Allah s.w.t. sayangkan kita. Dia mahukan kita supaya lebih hampir kepada-Nya. Berusahalah dan berdoalah kepada-Nya supaya dibukakan pintu rezeki agar dapat kita menempuh perjalanan kehidupan yang sementara ini. Jangan jadikan kesempitan ini untuk bertindak di luar batasan. Ketahuilah, Allah s.w.t. hanya menurunkan 1/10 nikmat ke dunia, jangan sampai kerana 1 nikmat ini, kita kehilangan yang lagi 9 di ‘sana’. Yang pastinya Allah s.w.t. mengurniakan limpahan nikmat kepada kita, Bagaimanakah kita menggunakannya? Selidiklah diri KITA..  =)


No comments:

Post a Comment